Jak określić grupę docelową - 9 kolosalnych zasad

jak określić grupę docelową

Chcesz szybko wiedzieć jak określić grupę docelową?Przejrzyj ten artykuł do końca

Znasz ten problem, gdy próbujesz wybrać odpowiednią grupę docelową? Nie wiesz w jakim są w wieku, jakie mają zainteresowania? Pojawiają się tysiące pytań na które nie mamy ostatecznej odpowiedzi. W związku z tym powinniśmy odrobić pracę domową i nauczyć się naszej grupy docelowej.

Grupa docelowa to grupa osób na których nam zależy. Niewątpliwie mogą to być nasi klienci. Pragniemy poznać ich jak najlepiej jednak nie zawsze się nam to udaje. Problem jest wtedy gdy stoimy przed wyborem naszej grupy docelowej. Z pewnością większość osób ma z tym problem. Ja Ci z tym pomogę.

Poniżej przedstawiam Ci 9 rad które błyskawicznie pomogą Ci określić Twoją grupę. Pamiętaj, czytaj uważnie. Nie omijaj żadnego punktu. Niewątpliwie dzięki temu nauczysz się swojej grupy docelowej. Niektóre z tych rad możesz pominąć, jeśli nie są Ci na rękę. Stosuj się do nich zawsze, a szybko zobaczysz efekty.

1. Włam się do mózgu Twojego klienta

Jedna z najprostszych metod na określenie grupy docelowej. Polega to na tym, że wcielasz się w rolę klienta i zadajesz sobie różne pytania z którymi klient ma problem. Niewątpliwie mogą to być na przykład: Co myśli Twój klient? Z czym ma problem?. Zadawaj sobie takie pytania związane z Twoim produktem czy usługą. Możesz stworzyć też z tego mapę myśli, co pozwoli Ci lepiej to uporządkować.

2. Czytaj komentarze i opinie

czytaj komentarze i opinie grupy

Jeśli sprzedajesz jakieś produkty na pewno spotkasz się z jakimiś opiniami. Komentarze te pozwolą Ci nawiązać interakcję z klientem. Zdecydowanie na podstawie takich opinii możesz wywnioskować co robisz źle. Jest dużo portali na których umieszczane są opinie na przykład: opineo. Wiele osób może też komentować Twoje produkty czy usługi na przykład na Facebooku, Youtubie.

3. Twórz ankiety w swojej społeczności, aby określić grupę docelową

Ankiety są jednym z najlepszych narzędzi służących do określania grupy docelowej. Wiele osób pomija ten krok. Powody mogą być różne np. mała społeczność. Jednak gdy będziesz miał do kogo tworzyć ankiety, rób to. Z pewnością dowiesz się więcej na temat Twoich klientów, a to pomoże Ci w określaniu grupy docelowej.

Ankiety możesz tworzyć bezpłatnie w google forms. Jest to jedno z pewnością najlepszych bezpłatnych narzędzi. Pytaj ich o wiek, branże w jakiej działają, jakie mają problemy itd. Pomyśl dokładnie co chcesz wiedzieć na temat swoich klientów i zacznij już dziś tworzyć ankiety.

4. Dzwoń do klientów, by poznać swoją grupę

określanie grupy docelowej przez telefon

Sposób który sprawdzi się w przypadku posiadaniu numeru telefonu do klienta. Z pewnością możemy bardziej wywnioskować co klient myśli i czuje dzwoniąc do niego. To nie to samo co zwykłe odpisywanie na maila czy jakąś wiadomość. Niewątpliwie możesz wprost zadać kilka pytań swojemu klientowi.

Jego reakcje oceniasz na przykład po jego barwie głosu itd. Będziesz czuć czy Twój klient prawdziwie odpowiedział na Twoje pytanie. Niewątpliwie możesz zapytać np. czy jest zadowolony z produktu. W związku z tym dzwoń do swoich klientów i zadawaj im pytania związane z twoją usługą czy produktem.

5. Twórz webinary - poznasz lepiej swoją grupę docelową

Webinary to genialny sposób na dobranie grupy docelowej. Webinar to forma transmisji na żywo na której możesz na przykład sprzedawać swój produkt czy odpowiadać na pytania klientów. Niewątpliwie wiele ludzi pisze komentarze podczas webinaru. Dzięki temu możesz poznać szczegółowo swoją grupę docelową.

Podczas takiego webinaru możesz tworzyć też wcześniej wspomniane ankiety. Dzięki temu narzędziowi będziesz w stanie analizować swoją grupę. W związku z tym odpowiesz na pytania Twoich klientów jak i rozpoznasz ich problemy. Będziesz mógł dopytywać się ich, zadawać im pytania itd. Pamiętaj o tym, to bardzo trafna metoda.

Oglądnij ten film, aby zrobić dobry webinar

6. Korzystaj z tych narzędzi, aby poznać swoją grupę

Narzędzia typu smartlook czy hotjar to narzędzia, które możemy zainstalować na swojej stronie internetowej. Dzięki nim możesz zobaczyć jak Twoi klienci poruszają się na Twojej witrynie. Zobaczysz w co klikają, z czym mają problem. Niewątpliwie dzięki temu możesz nie tylko polepszyć swoją stronę ale także określić grupę.

Jesteś w stanie zauważyć gdzie klienci zatrzymują swój wzrok. To da Ci wskazówkę na to co interesuje klientów, z czym się borykają. Na podstawie tych działań z pewnością możesz tworzyć reklamę która będzie zgodna z tym na co osoby zwracają uwagę na Twojej stronie.

7. Stwórz Persone Twojego klienta

stwórz presony, aby określić grupę docelową

Persona klienta to odpowiedzenie sobie na pytania kim jest mój klient. Dzięki temu stworzysz idealnego klienta, który jest zgodny z Twoimi wytycznymi. Odpowiedz sobie na pytania: „Kto jest Twoim klientem”, „W jakim jest wieku”, „Jakie ma zainteresowania”, „Czy to mężczyzna czy kobieta”, „Do czego ta osoba dąży”.

Odpowiedz sobie na te pytania. Więcej pytań znajdziesz tutaj: persona jako określanie grupy docelowej. Oczywiście robiąc na przykład ankiety automatycznie odpowiesz sobie na niektóre z tych pytań. W związku z tym dąż do jak najdokładniejszych odpowiedzi na powyższe pytania.

8. Korzystaj z Google, aby zdobyć informacje o grupie docelowej.

Dzięki wyszukiwarce Google możesz zdobyć wiele informacji o swojej grupie docelowej. Sposób ten jest bardzo prosty i przyjemny. Opiera się na wpisaniu jakiejś frazy na przykład: „Osoby prowadzące firmę – demografia, statystyki”. Dzięki temu jesteśmy w stanie określić wiek, czy trafność naszej grupy. Google zwróci nam wiele statystyk, stron które się tym zajmują.

Dla tego przykładu google zwróciło mi stronę statystyk osób prowadzących firmy. Dzięki temu możesz dokładniej określić swoją grupę. Niewątpliwie wyszukując tą frazę dostaniesz jakąś konkretną odpowiedź na Twoje pytanie. W związku z tym poszukaj statystyk Twoich klientów w wyszukiwarce Google.

Podsumowanie - jak określić swoją grupę docelową

Jak widzisz określanie grupy docelowej nie jest takie trudne. Niewątpliwie jednak wymaga to sporo poświęconego czasu i wysiłku. Jeśli chcesz na prawdę dokładnie poznać swoją grupę docelową zapoznaj się szczegółowo z powyższymi punktami i wdróż swój plan w życie.

Określanie grupy docelowej jest bardzo ważnym procesem. Dzięki temu będziesz w stanie więcej sprzedawać. Twoje usługi będą targetowane na określonych odbiorców których to interesuje. Reklama skierowana na odpowiednią grupę docelową przyniesie Ci wiele korzyści. W związku z tym pracuj od dziś nad swoją grupą.

Zobacz też: 13 najlepszych porad, aby wybić się na TikToku
Kliknij tutaj

Przewiń do góry