Kopia zapasowa na stronie WordPress

kopia zapasowa wordpress

Kopia zapasowa na witrynie WordPress to absolutne minimum. Dowiedz się jak ją zrobić w kilku prostych krokach.

Z tego artykułu dowiesz się jak zrobić automatyczną kopię zapasową. Niewątpliwie będzie działać to na blogu, stronie internetowej i wszystkich typu stronach. Tworzenie takich stron z pewnością zajmuje nam wiele czasu. W związku z tym należy przeprowadzić kopię zapasową strony opartej na wordpress.

Jeśli na przykład Twoja strona została zawirusowana, usunąłeś coś przez przypadek to w każdej chwili możesz to odzyskać. W tym artykule przedstawię Ci sposób na automatyczne kopie zapasowe. Niewątpliwie ułatwi Ci to pracę, będziesz zabezpieczony i nie będziesz się przejmował tym, że coś możesz stracić.

1. Dodaj tą wtyczkę, aby zrobić kopię zapasową

Przedstawię Ci mocarną wtyczkę, dzięki której zrobisz bez problemu kopię zapasową Twojej witryny. Kopie będą zapisywane na zewnętrznym serwerze jak na przykład google drive lub na innej usłudze. Na początku zaloguj się do swojego kokpitu wordpressa

jak zrobić kopię zapasową na wordpress - wtyczka

Przejdź do zakładki wtyczki/dodaj nową. Wpisz tam „wpvivid” i kliknij „zainstaluj”, a następnie „włącz”. Po chwili powinno przenieść Cię do ustawień tej wtyczki. Następnym krokiem będzie konfiguracja tej wtyczki. Jest ona bardzo prosta. Wystarczy, że będziesz robić to co ja.

2. Skonfiguruj wtyczkę do kopii zapasowych

Jak widzisz wyświetliło Ci się wiele nowych zakładek. Przejdźmy zatem do jej konfiguracji. Pierwsze co zrobimy to określimy miejsce zapisu naszych kopii zapasowych na wordpress. W związku z tym przejdźmy do zakładki „Remote Storage”. Wyświetli Ci się kilka opcji zapisu Twojej kopii zapasowej.

konfiguracja wtyczki do kopii zapasowych

W moim przypadku będę korzystał z google drive. Jest to serwis od Google który ma każdy użytkownik zarejestrowany w poczcie od Googla. Najlepsze jest to, że jest w pełni darmowy do określonego wgrywania danych.  Aby skonfigurować automatyczny zapis kopii wpisz w polu wyznaczonym strzałką (zobacz zdjęcie) nazwę wykonywania kopii np. Kopia w dzień. Następnie kliknij ten przycisk.

nadawanie uprawnień do kopii zapasowych strony wordpress

Po kliknięciu przycisku ukaże się nam interfejs do logowania. Wybieramy nasze konto lub tworzymy nowe. Według mnie lepiej stworzyć nowe konto do swoich kopii zapasowych witryny. Gdy się już zalogujemy klikamy przycisk „Dalej” (nadajemy tej wtyczce uprawnienia do zapisywania danych na naszym dysku google). Później na nowo logujemy się do kokpitu.

3. Robimy pierwszą kopię zapasową

Po wstępnej konfiguracji możemy przejść do wykonania pierwszej kopii zapasowej. Możemy skopiować bazę danych + pliki (zobacz zdjęcie), same pliki lub tylko bazę danych. My chcemy raczej skopiować wszystko, dlatego wybieramy opcję numer 1. Następnie wybieramy miejsce zapisu. Może to być lokalnie na komputerze lub na serwerze zewnętrznym np. google drive. Ja wybieram tą drugą opcję.

ustawienia kopii zapasowej

Klikamy przycisk „Backup Now”. U góry pojawi się informacja o kopii zapasowej. Widoczny jest jej pasek postępu. Trwa ona zależnie od rozmiaru Twoje strony. Im większy rozmiar witryny tym dłużej będzie trwała. W związku z tym czekaj cierpliwie na wykonanie kopii. 

Po wykonaniu kopii zapasowej na dole będziesz mieć dostępne informacje na temat kopii. Możesz także przejść do zakładki „Log” by upewnić się, że wszystko jest w porządku. Jeśli nastąpiłby jakiś błąd pojawi Ci się wyznaczony komunikat. W ten sposób wykonaliśmy naszą pierwszą kopię zapasową. 

Automatyczne wykonywanie kopii zapasowych

Teraz przejdziemy do automatycznego procesu wykonywania kopii zapasowych. Opcja ta jest dostępna w zakładce „Schedule”. Po przejściu do tej zakładki klikamy „Enable backup schedule”. Dzięki temu włączymy opcje automatycznych kopii. Następnie wybieramy co jaki czas ma być tworzona kopia zapasowa. Ja wybrałem co 1 tydzień. Na koniec zaznaczamy co ma być kopiowane i gdzie.

ustawianie automatycznej kopii zapasowej na wordpress

Jak przywrócić kopię zapasową na wordpress?

Przywracanie kopii zapasowej na serwer

Proces jest bardzo prosty i intuicyjny. Wystarczy, że przejdziesz do ustawień wtyczki „WPvivid”, a następnie klikniesz na zakładkę „Backup & Restore”. Po tym kliknij na „Upload” (zakładka na dole). Tam będziesz mógł wgrać kopię zapasową. Najpierw oczywiście musisz ją pobrać z google drive na swój dysk. Po tym jak ją wgrasz odczekaj chwilę a następnie kliknij przycisk „Restore”. Czekasz kilka, kilkanaście minut na wgranie kopii.

Sprawdzanie czy kopia działa

Chcesz sprawdzić czy kopia zapasowa wordpressa działa? – Możesz sprawdzić to w prosty sposób ale na innej domenie lub subdomenie. Stwórz prostą stronę, następnie zainstaluj wtyczkę do kopii i zrób kopię. Potem przywróć stronę do stanu początkowego za pomocą wtyczki „WP Reset” (kliknij tutaj, aby zobaczyć jak to zrobić). Pobierz kopię zapasową i wgraj ją na stronę. Zobacz czy wszystko działa.

Oglądnij ten film, aby dowiedzieć się więcej na temat kopii zapasowych

Podsumowanie - kopia zapasowa wordpress

Jak widzisz cały proces tworzenia kopii zapasowej na stronie wordpress nie jest taki trudny. Wymaga jedynie trochę naszego czasu. Z pewnością kopia zapasowa Twojej strony przyniesie Ci wiele korzyści w razie jakiejś awarii. Powinniśmy ustawić automatyczny zapis kopii, aby ułatwić sobie naszą pracę. Niewątpliwie w ten sposób zabezpieczysz swoją witrynę wordpress

Przewiń do góry